غیبت شطرنجبازان ایران در مسابقات جایزه بزرگ جهان

به گزارش فرم نو پنجمین دوره مسابقات شطرنج جایزه بزرگ جهان در شرایطی برگزار می گردد كه همچون ادوار گذشته، در این دوره هم نمایندگان ایران حضور ندارند.
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، رقابت های شطرنج جایزه بزرگ جهان همچون رویدادهای گزینشی برای مسابقات قهرمانی جهان در این رشته است. فدراسیون بین المللی شطرنج (فیده) از سال ۲۰۰۸ برگزاری این مسابقات در هر دو بخش مردان و زنان را در تقویم سالیانه خود قرار دارد تا هر دو سال یك مرتبه با حضور ۱۶ بازیكن برتر جهان برگزار گردد. تابحال چهار دوره مسابقات شطرنج جایزه بزرگ در هر یك از بخش های مردان و زنان برگزار شده است. در بخش بانوان، ایران میزبان دوره چهارم مسابقات بود و به همین واسطه سه نماینده هم در این رقابت ها داشت اما در بخش مردان تابحال ایران نماینده ای نداشته است. غیبت شطرنج بازان ایران در بخش مردان مسابقات جایزه بزرگ جهان برای دوره پنجم هم وجود دارد. این دوره مسابقات از جمعه (۲۷ اردیبهشت ماه) به میزبانی روسیه و در شهر مسكو شروع می شود. اسامی شركت كنندگان در این رقابت ها به این شرح است: * آنیش گیری از هلند (۲۷۸۷)
* شهریار ممدیاروف از آذربایجان (۲۷۸۱)
* یان نپومنشی از روسیه (۲۷۷۳)
* آلكساندر گریچوك از روسیه (۲۷۷۲)
* لئون آرونیان از ارمنستان (۲۷۶۲)
* هیكارو ناكامورا از آمریكا (۲۷۶۱)
* تیمور رجب اف از آذربایجان (۲۷۵۹)
* وسلی سو از آمریكا (۲۷۵۴)
* سرگئی كاریاكین از روسیه (۲۷۵۲)
* پیتر اسویلدر از روسیه (۲۷۳۹)
* وی ئی از چین (۲۷۳۶)
* نیكیتا ویتیگوف از روسیه (۲۷۳۴)
* یان دودا از لهستان (۲۷۲۸)
* رادوسلاو وجتازك از لهستان (۲۷۲۴)
* دیمیتری یاكوونكو از روسیه (۲۷۰۸)
* دنیل دوبف از روسیه (۲۶۹۰) «آركادی دوركوویچ» رئیس فدراسیون جهانی شطرنج در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات جایزه بزرگ مردان حضور خواهد داشت.