مهر در گزارشی بررسی كرد؛ معضل شهر به مركز تفریحی – ورزشی سرایت كرد، مجموعه پاركینگ انقلاب

فرم نو: بزرگترین مجموعه تفریحی – ورزشی تهران كه روزانه بیشتر از ۵ هزار رجوع كننده دارد با معضل سال های اخیر شهر تهران مواجه شده و افرادی كه وارد مجموعه می شوند، جای پارك پیدا نمی كنند!

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: مجموعه ورزشی انقلاب ۲۰ سال پیش از انقلاب اسلامی (سال ۱۳۳۷) با نام «باشگاه شاهنشاهی» ساخته و به بهره برداری رسید و حالا هم یكی از پُرطرفدارترین مكان های تفریحی و ورزشی بشمار می رود كه به صورت میانگین روزانه میزبان حدود ۵ هزار نفر از اعضای خود است. حضور روزانه این تعداد عضو، مجموعه انقلاب را با معضل بزرگی برای تردد خودروها مواجه كرده به خصوص اینكه اغلب رجوع كنندگان به این مجموعه از قشر متمول جامعه هستند كه با خودروهای شخصی و تك سرنشین به مجموعه آمد و رفت دارند.
این مبحث سبب شده در بدو ورود به این مجموعه نخستین موضوعی كه به چشم بیاید، خودروهای پارك شده یا در حال تردد هستند كه مجموع تعداد آنها حتی با افراد حاضر در مجموعه برابری می كند!
مجموعه ورزشی یا پاركینگ
مجموعه ورزشی انقلاب كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سازمان تربیت بدنی وقت واگذار شد، به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی ویژه در شمال تهران قرار دارد و از هوای پاك این منطقه هم برخوردار می باشد. این خصوصیت در كنار چگونگی فضای سبز مجموعه كه نیمی از گستره یك میلیون متر مربعی آنرا فرا گرفته و همینطور فضاهای گوناگون سرپوشیده و روباز ورزشی، سبب شده تا مجموعه ورزشی انقلاب، «نگین سبز تهران» لقب بگیرد و یكی از مهمترین مجموعه های ورزشی ایران و خاورمیانه به حساب بیاید.
همه اینها در حالی است كه تردد بیش از اندازه خودروها بیشتر از هر مسئله دیگری برای این این مجموعه ورزشی دغدغه بوجود آورده به صورتی كه حتی گاها جنبه ورزشی و تفریحی بودن آنرا هم تحت الشعاع قرار داده می شود.
اتفاقا حسن كریمی مدیرعامل شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی در اولین نشست خبری خود هم اشاره ای به همین مسئله داشت و با تاكید بر اینكه مجموعه ورزشی انقلاب به یك پاركینگ تبدیل گشته است، از برنامه های پیش بینی شده برای برطرف شدن این معضل اطلاع داد.
وی در این زمینه به راه اندازی پاركینگ طبقاتی اشاره نمود و اظهار داشت: «در مجموعه ورزشی انقلاب سه پاركینگ با ظرفیت ۲۷۰۰ ماشین تولید می نماییم تا كسی با خودروی شخصی وارد مجموعه نشود. برای تردد در داخل مجموعه هم از دوچرخه و ماشین های برقی استفاده می نماییم.»
خبری از دگرگونی چهره «انقلاب» نیست
دقیقا نیمه اردیبهشت ماه بود كه مدیرعامل شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی به این طرح اشاره و تصریح كرد كه «تا ۶ ماه آینده چهره دگرگونی از مجموعه ورزشی انقلاب خواهید دید.»حالا پنج ماه از آن نشست و اعلام برنامه های مورد نظر برای مجموعه ورزشی انقلاب می گذرد اما هنوز در جهت طرح موردنظر برای كاهش تردد خودروها و رسیدگی به معضل بزرگ این مجموعه، اقدام قابل توجهی انجام نشده است.
البته كه محمد لاله مدیرعامل مجموعه ورزشی انقلاب به اجرایی شدن طرح عرضه شده برای راه اندازی پاركینگ طبقاتی در این مجموعه تاكید دارد اما به قول وی، تا خردادماه سال آینده این طرح نتیجه ای نخواهد داشت. وی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه و در كل برنامه های مورد نظر برای تولید نظم در مجموعه ورزشی انقلاب و كاهش تردد خودروها در آن توضیح داد.
لاله اظهار داشت: در مورد راه اندازی پاركینگ طبقاتی طرح و برنامه هایی عرضه شده اما هنوز اقدامِ اجرایی نشده است. البته فعلا فضایی بزرگ برای پاركِ خودروها در نظرگرفته شده كه در همین فضا هم باید ساخت و سازهایی صورت گیرد تا برخی معضلات و مشكلاتی كه هم اكنون با آن مواجه هستیم، برطرف شوند.
سه هكتار زمین برای پاركِ خودروها
به گفته وی، زمینی به اندازه سه هكتار در ضلع غربی مجموعه ورزشی انقلاب، حد فاصل جاده تندرستی و كمیته ملی المپیك بعنوان پاركینگ در نظر گرفته شده است. زمین آن مسطح شده و رجوع كنندگان به مجموعه ورزشی انقلاب می توانند از آن بعنوان پاركینگ استفاده كنند.
یك معضل دیگر؛ فضایی برای تعویض لباس نیست
مدیر مجموعه ورزشی انقلاب در این رابطه توضیحات تكمیلی عرضه كرد و اظهار داشت: یكی از مشكلاتی كه هم اكنون در سطح مجموعه با آن مواجه هستیم این است كه برای رجوع كنندگان خانم یا آقا كه قصد دارند از فضای عمومی مجموعه مانند جاده تندرستی استفاده كنند، مكان مشخصی جهت تعویض لباس یا قرار دادن ساك ورزشی و دیگر وسایل همراهشان وجود ندارد. بنابراین شاهد می باشیم كه گاها این افراد در همین فضای پاركینگ یا داخل ماشین مبادرت به تعویض لباس خود برای ورزش می كنند در صورتی كه این در شان آنها نیست.
وی افزود: برای رسیدگی به این مشكل در نظر داریم در همین محوطه پاركینگ، فضایی برای تعبیه لاكر جداسازی شود. رجوع كنندگان از این لاكرها و فضای آن می توانند برای تعویض لباس و قرار دادن وسایل شخصی خود استفاده كنند.
احداث پاركینگ طبقاتی به قوت خود باقی است اما…
«پاركینگ طبقاتی چه می شود؟ با عنایت به فضای سه هكتاری كه برای پاركینگ اختصاص داده شده، ساخت پاركینگ طبقاتی به سرانجام می رسد؟»، لاله در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح اولیه برای ساخت پاركینگ طبقاتی عرضه شده اما اجرای آن به مطالعه و بررسی های كارشناسی دقیقی نیاز دارد. باید بر مبنای توزیع اماكن در مجموعه و میزان ارباب رجوع در این زمینه تصمیم گیری شود. ضمن اینكه باید در مورد میزان ارتفاع پاركینگ و اینكه به لحاظ زیر زمین (طبقات منفی) چقدر امكان پیش روی وجود دارد، مطالعات دقیقی صورت گیرد.
مدیرعامل مجموعه ورزشی انقلاب همینطور در مورد فضاهای پیش بینی شده برای راه اندازی پاركینگ طبقاتی در این مجموعه اظهار داشت: درب شمال (حدفاصل میان نمایشگاه و مجموعه)، درب جنوب و درب غرب، فضاهای پیش بینی شده برای ساخت پاركینگ طبقاتی هستند كه فعلا در حد مطالعه و انجام بررسی های لازم، پیگیر آن هستیم. پس از تكمیل اطلاعات در این زمینه هم باید جذب سرمایه گذار اقدام گردد.
۸ ماه انتظار برای رسیدگی به معضل
لاله در بخشی از صحبت های خود تصریح كرد كه ساخت لاكر در فضای پاركینگ سه هكتاری در جهت برطرف شدن مشكلات فعلی و شروع به كار برای ساخت پاركینگ طبقاتی حداقل تا خردادماه سال آینده به طول خواهد كشید.
استفاده دوچرخه و ماشین برقی چطور و چگونه؟
لاله همینطور در ارتباط با اینكه «آیا طبق صحبت های مطرح شده از جانب حسن كریمی، پس از راه اندازی پاركینگ طبقاتی از دوچرخه و ماشین برقی برای تردد در داخل محوطه مجموعه ورزشی انقلاب استفاده می شود؟»، خاطرنشان كرد: اینها هم جزو ایده های اولیه است. صحبت های مطرح شده توسط مدیریت شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی هم منطقی است. هدف كلی این است كه از تردد وسایل نقلیه جلوگیری شود و در كل مسائل زیست محیطی رعایت شود طوریكه بیشتر شاهد فعالیت های ورزشی باشیم. در این مورد (استفاده از دوچرخه و ماشین های برقی) هم باید مطالعات كامل و دقیق صورت گیرد.
طرحی كه مغفول مانده است
مدیریت مجموعه ورزشی انقلاب در انتها این گفتگو با تاكید بر اینكه یك آمایش كلی در مجموعه نیاز است، اظهار داشت: ساماندهی مجموعه ورزشی انقلاب كه مغفول مانده، باید مورد توجه قرار بگیرد. از نظر كاربری و استفاده از فضای عمومی باید بررسی های جدیدی داشته باشیم، از نظر فنی و اینكه سازه ها كامل هستند، اینكه مبحث مدیریت بحران در ساختار مجموعه لحاظ شده است و اینكه توزیع اماكن از نظر خدمات رسانی كامل است؛ اینها مواردی است كه در قالب آمایش كلی باید باردیگر بررسی شوند. باید در بحث تعمیرات و به روزرسانی ساختارها و بخش های موتورخانه ای و تاسیساتی، اقدامات لازم را انجام دهیم. در كل آنچه در جموعه ورزشی مدنظر است، اینكه رسالت ورزشی مجموعه حفظ شود.